סיפורי מקרה: שירלי – סוכרת סוג 2

סיפור טיפול בקליניקה

תלונה עיקרית

סוכרת סוג 2

רקע אודות המטופלת

שירלי, בת 75, גרושה.

תלונות נוספות

עצירות קלה, קושי לכופף את אצבעות יד ימין, שינה קצרה מדי.

מהלך הטיפול

שירלי, ילידת דרום אפריקה, סובלת מסוכרת כבר 25 שנים. מכיוון שתרופות פומיות כבר לא השפיעו, עברה לזריקות אינסולין והרבה;
אינסולין הומולוג: בבוקר – 10, בצהרים – 16 ובערב 18. אינסולין לנטוס: 40 יחידות לפני השינה.

למרפאתי הגיעה עם המוגלובין A1C 9.6 שמראה על ממוצע סוכר מעל 200.

מה שדחף את שירלי לחפש פתרון אמתי ויעיל לבעיית הסוכרת שלה, היה הקושי לסגור את אצבעות כף יד ימין. לשם כך הייתה צריכה לעבור ניתוח, אבל הרופאים התנו זאת באיזון הסוכרת תחילה.

התזונה של שירלי לארוחת הבוקר כללה דייסת שיבולת שועל, ולפעמים לחם קל עם חמאה וריבה כשמרגישה צורך במתוק או פרי מתוק.
בצהרים אוכלת טונה במיוקל או קוטג', פרוסת לחם קלוי עם חמאה וביצה. ארוחת לארוחת ביניים עוגיות ללא סוכר ולארוחת הערב עוף או דג עם תבשיל מדגנים מלאים כגון אורז ופסטה, וירקות מבושלים, בעיקר דלורית וקישוא.

שירלי לא סובלת מעודף משקל, אך התזונה שלה כוללת כמה דברים שלא מתאימים לחולי סוכרת.

בנוסף, שירלי סובלת ממתח נפשי, דבר שגורם לעלייה ברמות הסוכר ומחייב התייחסות.

תזונה מומלצת:

בוקר: להמשיך עם דייסת שיבולת שועל על בסיס מים וחלב, אפשר פרוסת לחם עם רוצה, אבל עם שכבה דקה של ריבה ללא תוספת

סוכר וללא חמאה. זה כמובן לא אידיאלי (גם ריבות ללא תוספת סוכר, עדיין מכילות סוכר שמגיע מהפרי עצמו), אבל יאפשר לה מענה לצורך במתוק. אם התזונה תהיה קיצונית מדי, יש חשש ששירלי לא תוכל להתמיד בה לאורך זמן.

הסיבה להסרת החמאה מהתפריט, כיוון ששומן מהחי במקרים רבים מחמיר עמידות לאינסולין, מצב בו ההורמון אינסולין לא מצליח להתקשר לקולטן שעל גבי מעטפת התא, ולכן התא לא קולט את הגלוקוז שמצטבר בדם.

צהרים: יכולה להמשיך לאכול טונה במיוקל, ביצה או קוטג' עם פרוסת לחם קלוי, אבל לוותר על החמאה, ולשלב בארוחה סלט או מרק ירקות, כמובן ללא תפוחי אדמה.

הירקות הטובים ביותר לאיזון הסוכר הם הירוקים דלי הפחמימות. בירקות שורש יש לא מעט פחמימות ולכן מומלץ להמעיט בהם ומחלקם להימנע (תלוי ברמת הסוכר).

ארוחת ביניים: אפשר פרי, אך לא פרי מתוק כמו ענבים, אבטיח, מלון, מנגו ובננה, אלא תפוח (עדיף ירוק), אגס, שזיף ואשכולית. לאכילת

פרי כדאי לצרף מעט שקדים, כיוון שמעט שומן וחלבון מהצומח מאטים את קצב כניסת הסוכר לדם.

אם רוצה עוגייה במקום פרי, זה אפשרי, בתנאי שמגבילים ל שתי עוגיות בלבד, מקמח חיטה מלאה, ללא סוכר ובתוספת חלבון או שומן מהצומח כגון שקדים ואגוזים.

ערב: אנגלוסקסים רגילים לאכול בארוחת הערב את מנת העוף או הדג, ואפשר להשאיר זאת כך.

תבשיל מדגנים מלאים כגון אורז ופסטה, נגביל לכמות של בערך כוס אחת של תבשיל. ירקות מבושלים, רצוי יותר דלי פחמימות כמו קישוא, ברוקולי, כרוב וכרובית. אפשר גם דלעת, אף עדיף בשלב זה להימנע מגזר, תירס וסלק אדום.

להקפיד יותר על שתיית מים ותה צמחים.

צמחי מרפא

'קונטרול', לאיזון רמות הסוכר.

'פסיפיק יום' להרגעת הנפש.

פעילות גופנית

הליכה סביב השכונה בה היא גרה (15-20 דקות), רצוי בוקר וערב.

התוצאות

כעבור שבועיים והלאה שירלי הגיעה למרפאתי וסיפרה שחלה ירידה ברמות הסוכר והשינה טובה יותר.

לאיכות וכמות השינה השפעה משמעותית על רמות הסוכר בבוקר.

היציאות טובות יותר ואין צורך להיעזר בחומר משלשל.

כעבור 3 חודשים המוגלובין A1C ירד לרמה של 7.9. אחר כך רמות הסוכר המשיכו לרדת בהדרגה, לרוב בתוך רמות הנורמה.
הדיקור התמקד פחות באיזון הסוכר, ויותר בקושי בכיפוף האצבעות.

כעבור מספר טיפולים בדיקור סיני המשלב פולסים חשמליים (אלקטרו-אקופונקטורה), חל שיפור הדרגתי ביכולת לכופף את האצבעות, עד שהבעיה נעלמה לחלוטין.

יש לך שאלה לאורון? השאר/י הודעה ונחזור אליך בהקדם

מאשר/ת לקבל את הניוזלטר ואשמח לקבל 10% הנחה לקניה ראשונה!