כמה כפיות סוכר ילדכם צורך ביום?

ילד מתפרע בכיתה

משרד הבריאות קובע כי כמעט 100% מבני הנוער אוכלים ממתקים על בסיס יומיומי. הסוכר מסתתר במשקאות ממותקים, חטיפים, ופלים, עוגות ועוגיות, רטבים, גלידות, ממרחים, מעדני חלב, דגני בוקר ועוד.

החינוך לתזונה נכונה, מוטל בראש ובראשונה על ההורים. ההנחיות החדשות של משרד הבריאות בנוגע לסימון מוצרים בתוויות המציינות את גובה הסוכר והשומן הן מבורכות, אך החינוך וההקפדה נעשים בבית בעיקר. אם הילד מקבל לארוחת בוקר, דגני בוקר צבעוניים עתירי סוכר, אין סיכוי שמילים, כתבות ותוויות סימון יעזרו. ההשפעה הטובה ביותר היא על ידי דוגמא אישית ("מעשה אבות – סימן לבנים") והימנעות מלהכניס "אויבים" הביתה.

הבעיה אצל ילדים המורגלים לאכול מזון עתיר סוכר, היא בעובדה שהם מתרגלים לטעם המתוק. זה גורם להם להוסיף כמויות קטשופ לארוחת הצהרים והערב, לשתות שתיה קלה ולקנח בגלידה או שוקולד. מדובר בהרגל ממכר, שיגרום לרבים מהם להפוך לאנשים שמנים עם מחלות של שמנות, כגון סוכרת ויתר לחץ דם.

משרד הבריאות ערך סקר בקרב 5000 בני נוער בגילאי 12 עד 18, הלומדים בבתי ספר שונים בישראל, אשר התבקשו למלא שאלון בנוגע להרגלי האכילה שלהם. לאור מסקנות הסקר,  קובע משרד הבריאות, שילד ישראלי צורך כ- 170 גרם סוכר, השווים ל 34 כפיות סוכר!!!
ילדי ישראל שברו שיא לא מחמיא לעומת ילדי ארה"ב בצריכת סוכר. כבר כיום רואים יותר ויותר ילדים שמנים החולים בסוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים). מדובר בכמות מטורפת של סוכר, הגורמת נזקים בטווח הקצר והארוך.

בטווח הקצר נראה נזק לשיניים, עששת, היפר אקטיביות והפרעות קשב, קושי של מערכת החיסון להתמודד עם דלקות וזיהומים העלולים להפוך לכרוניים, בעיות במערכת הנשימה והעיכול, ליחה ונזלת. בטווח הבינוני השמנה, ובטווח הארוך עליה ברמות הסוכר בדם, טריגליצרידים גבוהים ומחלות לב וכלי דם. גם מזונות טבעיים כגון דבש, סוכר פירות, סירופ תירס, סילאן, וריבות  מכילים שפע סוכר, ולכן גם בהם יש להמעיט.

רק כדי לסבר את האוזן

  • בכוס משקה קל/פחית רד בול/ אשכול ענבים/ חצי כוס קטשופ- חמש וחצי כפיות סוכר בכל אחד מהם
  • בכוס שוקו/ חצי ליטר פיוז טי/ פחות מפחית קולה – שמונה כפיות סוכר בכל אחד מהם
  • בחפיסת שוקולד או חטיף שוקולד – 12 כפיות סוכר לפחות

אז מה עושים?

לא מכניסים אויבים הביתה. בדקו את רשימת הרכיבים על גבי האריזה. אם המילה סוכר/ גלוקוז/פרוקטוז מופיעים בסוף הרשימה, ניחא. אבל אם הסוכר נימצא במקום הראשון, שני ושלישי, מדובר בחיקוי מזון עתיר סוכר שנכון להחזירו למדף. הגוף ! !!שלכם הוא לא פח אשפה.

להיות יותר החלטיים ותקיפים. לעתים קרובות הורים "מרחמים" על ילדיהם ולא מונעים מהם דברי מתיקה בטענה שלא ירגישו מקופחים ושונים לעומת חבריהם. אך צעד כזה עלול להוביל לכל הנזקים שנמנו לעיל, נזקים שהצער מהם גדול לעין שיעור לעומת ה"סבל" הקל של צמצום כמויות הסוכר.

דוגמא אישית. הראו לילדיכם שגם אתם נמנעים ממזונות עתירי סוכר ואוכלים אוכל בריא.

עברו למזון טבעי כגון פירות, וגם זה באופן מוגבל. אין צורך לאכול יותר מ 3 יחידות פרי ביום.

מכינים עוגה בבית? השתמשו בקמח 70% מלא. הוא בריא וטעמו כקמח לבן. המתקת העוגה יכולה להיעשות על ידי הוספת סילאן או פירות יבשים. שתיה מתוקה? התחילו להתרגל לפחות מתוק. עדיפות להכנת חליטת תה קר על בסיס נענע ועלי מליסה מומתק בכפית דבש.

אם "מוכרחים", הכינו מיץ בריכוז חלש.

שאל/י את המומחה! השאר/י הודעה ונחזור אליך בהקדם

מאשר/ת לקבל את הניוזלטר ואשמח לקבל 10% הנחה לקניה ראשונה!