למה אתם עייפים?

תחושת עייפות הנה אחת התלונות השכיחות בעולם המערבי, ושכיחותה גבוהה פי 3-4 בנשים מאשר בגברים.
עייפות יכולה להיות תופעה הנלווית למחלה או כאב כלשהם, או תלונה עיקרית בפני עצמה.

הגורמים לעייפות

מתח נפשי

  • עומס בעבודה מחוץ לבית, עבודות הבית השוטפות וטיפול בבני הבית.
  • שינוי ושחיקה במקום העבודה, ירידה ביכולת ההשתכרות.
  • שינוי מצב משפחתי: פרידה, גירושין, שכול.
  • טראומה נפשית, חרדה, שעמום, דיכאון.
  • מאמץ מנטלי מתמשך, מחשבות רבות ודאגות. כל אלו מחלישים עפ"י הרפואה הסינית את אנרגיית הטחול.

סיבות נוספות

  • חוסר דם
  • איבוד דם מתמשך כתוצאה מווסת כבדה או דימום פנימי.
  • פגיעה בייצור תאי דם (אנמיה).
  • הריון ולידה
  • תת פעילות בלוטת התריס
  • רמות סוכר בדם לא מאוזנות
  • הפרעות שינה
  • תזונה – אכילת יתר, מזון שמכביד על מערכת העיכול, מזון "מקרר" ו- "מייצר לחות", הגורם לחולשה באנרגיית הטחול עפ"י הרפואה הסינית.
  • תזונה דלה בחומרי תזונה חיוניים לבניית תאי דם אדומים ולחילוף החומרים של הפחמימות.
  • מאמץ פיסי
  • עבודה מאומצת
  • נהיגה ממושכת

הטיפול בעייפות

צמחי מרפא יכולים לעזור רבות בטיפול טבעי בעייפות. למשל ויטמקס (vitamax) פורמולה מחזקת צ'י ודם של חברת נטורל סין, במינון של 5-7.5 מ"ל ( 1-1.5 כפיות בכל מנת לקיחה), מנה אחת בבוקר ומנה שניה אחה"צ או בשעות הערב המוקדמות.
למתקשים להירדם בעקבות דאגות ומחשבות טורדניות, מומלץ ליטול פסיפיק לילה (pacific night) של נטורל סין, 1 כפית ברבע כוס מים, 20 דקות לפני השינה.

מתח נפשי

אם אתם מרגישים שהמחויבות למשימות הבית או למקום העבודה דורשת מכם כוחות ומתישה אתכם, אין מנוס מהפחתת עומסים עד כמה שניתן, ואפילו לפרק זמן מוגבל.

כמו כן, נסו להוסיף עוד 1-2 שעות שינה מדי ערב.

על מתח נפשי ניתן להקל בעזרת אמבטיות חמות, תרגול נשימות והרפיה, טיפולי רפלקסולוגיה ושיאצו, הליכות, ושימוש בצמחי מרפא מתאימים.

דיכאון קליני וחרדות מצריכים קבלת עזרה נפשית.

בדיקות מעבדה

ראשית, יש לפנות לרופא המשפחה על מנת לקבל הפנייה לבדיקת דם הכוללת:

  • ספירת דם
  • ברזל
  • ויטמין B12
  • חומצה פולית
  • תפקוד בלוטת התריס
  • גלוקוז(סוכר בדם)
  • בדיקת דם סמוי – נעשית במידה ויש חשד לדימום פנימי הגורם לאיבוד דם.
  • בדיקת וירוסים EBV, CMV – נעשית במידה ויש תסמינים המעידים על תסמונת עייפות כרונית, ונשללת עייפות ממקור אחר.

במידה ונמצא חוסר בוויטמינים או מינרלים, יש להשלימם ע"י תוספי מזון, במקביל לשמירה על תזונה נכונה.

תת-פעילות בלוטת התריס, ורמות סוכר לא מאוזנות ניתן לאזן ולטפל בהצלחה ע"י תזונה, דיקור סיני וצמחי מרפא.

שינה

רוב בני האדם זקוקים בממוצע לשש עד שמונה שעות שינה בלילה.

בזמן השינה השרירים ושאר מערכות הגוף נחים, ואין לכך תחליף בצורת צמחי מרפא או חומרים מעוררים וממריצים.

אך לא רק הגוף נח. נפש האדם עוברת תהליך חשוב במהלך השינה, בו עליה לעבור את שלבי מחזורי השינה והחלום במלואם.

אם אתם מתקשים להירדם, או נרדמים אך מתעוררים בגלל נחירות ודום נשימה, תוכלו להיעזר בצמחי מרפא שיקלו עליכם.

על מנת להשיג שינה רגועה יותר, השתדלו להימנע מצפיה בטלוויזיה ונמנום סמוך לשינה, ומארוחה כבדה ושתיית קפה, לפחות 4 שעות לפני השינה.

תזונה

ויטמיני B1,2,3 חשובים לחילוף החומרים של הפחמימות בתאים לשם ייצור אנרגיה.

ויטמין B6 חשוב ליצירת תאי דם אדומים. ויטמיני B אלו לא נבדקים במסגרת בדיקות שגרתיות של קופות החולים, אך ניתן להשלימם בקלות בתזונה נכונה, עשירה בדגנים מלאים .

חומצה פולית ניתן לקבל בתזונה העשירה בירקות עליים כגון תרד, כרוב, עלי סלק, ומאכילת קטניות ואגוזים.

בנוסף, אם אתם אוכלים הרבה, הקטינו את כמויות המזון והעדיפו ירקות מאודים או מבושלים על פני ירקות חיים ולחם קלוי על פני לחם טרי לתקופה של כ-6 שבועות לפחות. כמו כן, הימנעו מכל אותם גורמים לחולשה באנרגיית הטחול כגון: מזון ושתייה קרים, סוכר לבן וכל מה שמכיל אותו כגון מיצים, ממתקים, עוגות וחטיפים. רצוי להימנע או להמעיט מאוד במוצרי חלב, בעיקר חלב בקר. הימנעו מדברי מאפה מקמח לבן המכילים שמרים.
הימנעו מבוטנים, ומארוחות גדולות, כבדות ומזון קשה לעיכול.

המזונות המומלצים ביותר לטיפול בחולשת טחול הם:
1. ירקות פחממתיים מבושלים או מוקפצים כגון גזר, בטטה, דלעת, סלק אדום, פלפל אדום, כתום וצהוב.
2. דגנים מבושלים היטב או כדיסה: שבולת שועל, אורז, דוחן, קינואה, תירס.
3. ירקות ותבלינים כגון בצל ובצל ירוק, שום, זנגויל, קינמון, זרעי אניס, אגוז מוסקט, חרדל ובזיליקום.
4. כמות קטנה ומבושלת היטב של מזון מהחי כגון דג, עוף, הודו, ביצים.
5. מעט מזון מתוק באופן טבעי יכול להועיל לחיזוק הטחול כגון דבש, מולסה, סילאן, תמרים.
6. חשוב להקפיד על לעיסה יסודית וממושכת. מזון שאינו לעוס היטב, שוהה זמן ממושך יותר בקיבה ודורש אנרגיה רבה יותר מצד הקיבה והטחול.

.

שאל/י את המומחה! השאר/י הודעה ונחזור אליך בהקדם

מאשר/ת לקבל את הניוזלטר ואשמח לקבל 10% הנחה לקניה ראשונה!