FaceBook

פחמימות בסוכרת סוג 2

לחם ודברי מאפה
Rate this post

מה הם פחמימות?

פחמימות הם בעצם סוכרים בהם הגוף משתמש כמקור ליצירת אנרגיה.

קבוצת הפחמימות מתחלקת ל 3 תת-קבוצות:
חד-סוכר (נמצא בדבש וענבים), דו-סוכר (נמצא בקנה סוכר, גזר וברוב הפירות) ורב- סוכר (הנמצא באורז, תפוחי אדמה ודברי מאפה).
לאחר עיכולן בקיבה, פחמימות אלו עוברות מהקיבה למעי הדק ומשם נספגות למחזור הדם. בדם הם הופכות כולן לגלוקוז (חד-סוכר) ובעזרת ההורמון אינסולין נכנס הגלוקוז לתאי הגוף ומספק אנרגיה.

כמה פחמימות צריך לאכול ביום?

צלחת יומית מאוזנת אמורה להכיל כ 55% פחמימות המתחלקים ל 25% פחמימות המגיעים מירקות, 25% פחמימות המגיעים מדגנים ורק 5% פחמימות המגיעים מפירות.

כשאנו מדברים על כמות פחמימות באחוזים, אנו מתכוונים לאחוזים מסך הקלוריות היומיות, למשל:
אדם הצורך כמות יומית של 1600 קלוריות, אמור לצרוך מתוכן 55% קלוריות המגיעות מפחמימות שהן 880 קלוריות. 25% מהכמות היומית של הפחמימות יהיו מדגנים שהם 400 קלוריות ליום.

להמחשת 400 קלוריות הבאים מדגנים, זה יכול להיות למשל 4 פרוסות לחם וכוס אחת של אורז מבושל או פסטה, המתחלקים על פני כל הארוחות ביום אחד.

איך לבחור נכון את סוג הלחם המתאים לחולי סוכרת?

כולנו אוהבים לחם, לחם זה דבר משביע, מזין, וגם מרגיע. אבל יש סביב הנושא הרבה הטעיות.

דבר ראשון: כדאי לקנות לכם שעטוף באריזת ניילון מכיוון ששם כתוב בחלק העליון שמדובר בלחם מחיטה מלאה ואפשר גם לראות את הסמל של האגודה הישראלית לסכרת.

בחברות רבות כתוב “לחם חיטה מלאה” או “לחם שיפון מלא” וזה עושה עלינו רושם של אוכל מצוין שמאוד מתאים לנו. אבל צריך לשים לב: יש גם את החלק התחתון, שם רשומה רשימת הרכיבים ויכולות להיות הפתעות. לדוגמה, על לחם שרשום עליו “לחם מחיטה מלאה”, יהיה רשום בהתחלה של רשימת הרכיבים “קמח לבן” (הרכיב הראשון הוא גם העיקרי).

זה מאוד מפתיע לרעה ובטח לא משהו שמתאים לחולי סכרת. יכול להיות שתופיע המילה “קמחי חיטה”, וגם זה קמח לבן. יכול להיות שזה לא בהכרח יופיע בראש רשימת הרכיבים ואולי זה יופיע באמצע.

לכן, אי אפשר לסמוך על החלק העליון ואפילו לא על הסמל של האגודה הישראלית לסכרת מכיוון שיש חברות שיקבלו אותו גם אם יש בלחם שלהן אחוזים גבוהים של קמח לבן.

אנחנו צריכים לחפש לחם שבו מופיע “קמח חיטה מלא” ואסור שאחר כך יופיע “קמח חיטה לבן” או “קמח חיטה”.

מה הפחמימות תורמות לגוף?

פחמימות הופכות לאנרגיה הנחוצה לכל פעילויות הגוף והמוח. תהליך זה מתרחש בתוך התאים.

בהיעדר פחמימות, הגוף מפרק שומנים ומפיק מהם אנרגיה, אולם אם תהליך זה מתרחש באופן קבוע נוצרת חומציות בדם שאינה בריאה ועלולה להיות אף מסוכנת.

אכילת שומנים מסוג שומן רווי, גורמים לסתימת כלי דם ומחלות לב, ועלולים במקרים רבים להחמיר עמידות לאינסולין ועל יד כך להעלות את רמת הסוכר בדם.

הפקת אנרגיה מחלבון, גם כן אינה מומלצת, שכן תהליך זה מעמיס על הכליות הנאלצות להפריש את עודפי החלבון.
פחמימות שמקורן בירקות ובדגנים מלאים, תורמים לגוף שפע ויטמינים ומינרלים וסיבים תזונתיים המסייעים להאט את קצב כניסת הסוכר לדם. אם זאת, יש להימנע או להמעיט בירקות העשירים בפחמימות ושאינם מכילים כמעט סיבים תזונתיים כגון תפוחי אדמה ודגנים ללא קליפתם.

האם מותר לאכול פחמימות בסוכרת סוג 2 ?

במידה ואוכלים פחמימות בריאות שמקורן בירקות ודגנים מלאים, ובכמות שאינה עולה על 25% מסך הקלוריות היומיות, אין מניעה, ואף מומלץ לאכול פחמימות אלו. את הפחמימות מומלץ לפרוש על פני היום ולא לרכזם בארוחה אחת או שתיים.

איזה מזון מתאים לשלב עם פחמימות?

מומלץ להוסיף לארוחה המכילה פחמימות, כמות מסוימת של חלבון ושומן, בעיקר מהצומח. כמו הסיבים התזונתיים, גם חלבון ושומן מאטים את קצב כניסת הסוכר לדם. מקורות טובים לחלבון ושומן הם שמנים צמחיים כגון שמן זית, קנולה וקוקוס, זרעים ואגוזים, טחינה, קטניות, דגים, ביצים, עוף רזה. עדיף להימנע מטיגון וקליה, שכן אלו הופכים את השומנים הטבעיים למזיקים.

אכילת פחמימות לפני פעילות גופנית

בזמן פעילות גופנית עובר סוכר מהדם לשרירים לצורך הפקת אנרגיה, בעקבות כך רמת הסוכר בדם יורדת. לכן, בארוחה שלפני הפעילות הגופנית צריך החולה הסוכרתי לאכול יותר פחמימות. חשוב למדוד סוכר בדם גם לאחר הפעילות הגופנית, מכיוון שהגוף משלים את מאגרי הסוכר בשרירים ובכבד ורמת הסוכר בדם עלולה להמשיך לרדת. לאלו המזריקים אינסולין, חשוב גם להכיר את סוג האינסולין ולדעת, תוך כמה זמן השפעתו מגיעה לשיאה וכמה זמן היא נמשכת.
כל הזכויות שמורות לאורון אופק

    יש לך שאלה לאורון? השאר/י הודעה ונחזור אליך בהקדם

    מאשר/ת לקבל את הניוזלטר ואשמח לקבל 10% הנחה לקניה ראשונה!