FaceBook

התועלת הבריאותית של המזונות השונים

קרש חיתוך עם רכיבים לאורחת בוקר
Rate this post

בפרק זה מובאים סוגי המזונות השונים כשהם מחולקים לקבוצות הבאות:

אגוזים, דגנים וזרעים

קטניות

שמנים

פירות וירקות

מזונות מהחי

מזונות נוספים כקפה, תה, דבש ותבלינים.

בכל קבוצה מסודרים המזונות על פי סדר ה-א-ב.

המידע ביחס לכל מזון מחולק על פי אנרגיה, טעם, כניסה למרידיאן (השפעה על המרידיאן), כיוון השפעתו בגוף, תועלת בריאותית ואזהרות שונות המופיעות תחת הכותרת זהירות. כאשר מופיעה כותרת זו היא מתייחסת למצבים שבהם אסור או לא מומלץ להשתמש בסוג מזון זה. במקרים מסוימים אפשר להשתמש תוך שילוב מזון אחר המהווה גורם ממתן; גם במקרים כאלו יהיה השימוש בכמות קטנה ולזמן מוגבל. המונח המקצועי המקובל הוא ״הוראה נגדית״ (CONTRAINDICATION) כלומר בסתירה למהלך המחלה.

לא בכל המזונות יופיעו כיוון, כניסה למרידיאן או זהירות.

אגוזים, דגנים וזרעים

אגוזי מלך

אנרגיה: חמימה.

טעם: מתוק.

מרידיאן: ריאות, כליות.

תועלת בריאותית: מחזק צ׳י ודם, מניע חסימות, מסלק קור, מחזק כליות ומחמם ריאות, מרגיע אסטמה, משמן מעיים ופותר עצירות, מחזק את יאנג הכליות. מאפשר לכליות לאחוז בצ׳י הריאות, וכך מונע גודש בריאות ומקל על אסטמה. מטפל בשיעול כרוני הנובע מחולשת ריאות.

אגוז מלך יטפל גם בתסמינים נוספים הקשורים לחולשת יאנג הכליות, כגון: השתנה תכופה, שלשול הנובע מקור וחולשת יאנג, כאבי גב תחתון המתמתנים בחום, פליטת זרע ואימפוטנציה.

זהירות: אסור במצבי חום וחוסר ין. אכילה מוגזמת של אגוזי מלך עלולה לגרום לכיבים בפה.

אורז

אנרגיה: נייטרלית.

טעם: מתוק.

מרידיאן: קיבה, טחול.

כיוון: עולה.

תועלת בריאותית: מחזק את צ׳י הטחול, מביא להרמוניה ולהרגעה של הקיבה, מפסיק שלשול, מקל על בחילות. אורז חום (אורז מלא הכולל את הקליפה) מכיל ברזל וריכוז של ויטמין B, החיוני לתקינות מערכת העצבים, ולכן נחשב כמקל במצבי דיכאון.

ניתן להכין או לקנות ״חלב״ אורז ולהכין ממנו דייסות לתינוקות או למי שרגיש לחלב. עם זאת, הוא אינו תחליף מספק לחלב הרגיל, מכיוון שאינו מכיל ויטמין B12 ואת כל 8 חומצות האמינו החיוניות. אורז בסמטי לבן מומלץ יותר משאר סוגי האורז הלבן משום שערכו התזונתי רב יותר. אורז

חום מלא אינו מומלץ לתינוקות, למצבי חולשת יאנג הטחול, ולסובלים מדלקות במערכת העיכול, כגון: קרוהן וקוליטיס בשלב האקוטי של התפרצות המחלה.

אורז מתוק  (GLUTINOUS RICE)

סוג של אורז עשיר בגלוטן המכיל יותר חלבון ושומן מסוגי אורז אחרים. נמצא בשימוש נפוץ בתאילנד וביפן. מקובל לבשל את האורז עד שהוא נעשה רך מאוד, אחר כך מועכים אותו לעיסה ויוצרים ממנו כדורים.

אנרגיה: חמימה.

טעם: מתוק.

מרידיאן: טחול, קיבה, ריאות.

תועלת בריאותית: מחזק צ׳י, מחמם טחול, לבלב וקיבה, מכווץ קלות, ולכן מתאים לטיפול בשלשול ובהזעות יתר, ובהשתנה תכופה ורבה. אורז זה דורש בישול ממושך יותר מאורז רגיל, כדי שיהיה קל יותר לעיכול.

זהירות: במצבי ליחה ולחות, מצבי חום, חולשת יאנג הטחול.

אורז פראי

מזון נפוץ בקרב האינדיאנים באיזור מינסוטה בארצות הברית.

אנרגיה: קרירה.

טעם: מתוק, מר.

תועלת בריאותית: משתן, מטיב עם הכליות ושלפוחית השתן. עשיר במינרלים וויטמין B, ומכיל יותר חלבון מסוגי אורז אחרים.

אמרנט

אנרגיה: קרירה.

טעם: מר, מתוק.

תועלת בריאותית: מטהר חום ומייבש לחות.

האמרנט היה בשימוש בתרבות האצטקית העתיקה, ונחשב למזין ביותר. האמרנט עשיר בסידן ובחלבון ומתאים לטיפול במצבי תת-תזונה, לנשים מיניקות או הרות, תינוקות וילדים, ולאנשים העוסקים בעבודה פיזית קשה.

בוטנים

אנרגיה: נייטרלית.

טעם: מתוק.

מרידיאן: ריאות, טחול.

כיוון: עולה.

תועלת בריאותית: מחזק צ׳י ודם, מביא להרמוניה של הקיבה, משמן מעיים ומקל על עצירות מיובש, מלחלח ריאות ומטפל בשיעול יבש, מגביר חלב אם לאחר לידה, מסייע לטיפול במחלות הבריברי (חוסר בוויטמין B1). מכיל 8 חומצות אמינו חיוניות, ברזל, סידן וויטמיני B.

זהירות: מאט חילוף חומרים בכבד, אסור במצבי ליחה, הפרשות וגינליות, חולשת טחול, חסימת צ׳י, שלשול וצואה רכה.

גריסי פנינה

אנרגיה: קרירה.

טעם: מתוק, חוסר טעם.

מרידיאן: טחול, ריאות, כליות.

כיוון: יורד.

תועלת בריאותית: גריסי פנינה הם גרגירי שעורה שהוסרו מהם הנבט ורוב הקליפה.

לגריסי פנינה יכולת טובה לנקז לחות ובצקת מהגוף על ידי שיתוו ולטפל בפצעים מוגלתיים. יכולתם להפחית לחות מחזקת את הטחול ומפסיקה שלשול.

הגריסים יעילים גם לטיפול בכאבי פרקים המערבים לחות וחום, במצב שבו המפרק חם, נפוח, מלווה בתחושת כבדות ולעיתים גם בנימול בגפה.

גרעיני חמניות

אנרגיה: חמימה.

טעם: מתוק.

תועלת בריאותית: מחזקים צ׳י ודם, מטפלים בעצירות ויובש במעי הגס, מכילים שפע של ברזל, סידן וויטמיני B.

דוחן

אנרגיה: קרירה.

טעם: מתוק, מלוח.

מרידיאן: קיבה, טחול, כליות.

כיוון: יורד.

תועלת בריאותית: מחזק צ׳י ודם, מלחלח יובש, מחזק ין, מרגיע יאנג עולה, מטהר חום, מטיב עם טחול, לבלב, קיבה וכליות, יעיל לטיפול בסוכרת ובבחילות.

מרבית המינרלים והוויטמינים מרוכזים על פי רוב בקליפת הדגן ובנבט, בדוחן המצב שונה, והוא בעל ערך תזונתי רב גם ללא קליפתו. הדוחן מכיל את 8 חומצות האמינו החיוניות וניתן לסווגו כחלבון מלא. בנוסף, מכיל הדוחן ויטמין B והוא עשיר בברזל. הדוחן הוא מזון קל לעיכול וזמן בישולו קצר (בדומה לאורז לבן). את גרגרי הדוחן ניתן לטחון לקמח ולהכין ממנו דייסות טעימות ומזינות, או לשלבו במרקים.

    יש לך שאלה לאורון? השאר/י הודעה ונחזור אליך בהקדם

    מאשר/ת לקבל את הניוזלטר ואשמח לקבל 10% הנחה לקניה ראשונה!