FaceBook

סוכרת: מזונות ומשקאות שצריך להגביל

מיצי פירות
Rate this post

“הסיבה לכל התחלואים והפגעים הגופניים והנפשיים,
הם הפרזה באכילה ובשתייה- הן בכמות והן באכילה
ושתייה לא מסודרים,כמו גם איכות מזון ירודה”.

הרמב”ם

1. סוכרים- להימנע מסוכר לבן וחום, דבש, סוכר פירות, סירופים ממותקים ומזונות המכילים אותם. אלו מעלים באופן לא מבוקר את רמת הסוכר בדם, משמשים כמצע גידול לחיידקים, גורמים לחומציות בדם, מכלים ויטמינים מקבוצת B ויוצרים בגוף לחות וליחה.

2. נטולי סיבים– להימנע מאכילת אורז לבן, קמח לבן ומוצריו כגון בורקס, פיצה ודברי מאפה, שאינם מקמח מלא 100%.
דגנים ללא קליפתם דלים מאוד בסיבים, עניים בויטמינים ומינרלים וגורמים לעליית סוכר בדם.

3. שומנים– להמעיט במזון שמן, בעיקר שומן מהחי, ולהימנע ממזון מטוגן ושומן צמחי מוקשה כגון מרגרינה. אלו גורמים ללחות במחמם האמצעי (עפ”י הרפואה הסינית) ועלולים לגרום לתנגודת אינסולין, להצטברות שומנים בכלי הדם ולרדיקלים חופשיים.

4. חלב ומוצריו- להימנע מחלב בקר ומוצריו ועל פניו להעדיף חלב עזים.

סוג החלבון והסוכר אשר בחלב הבקר קשה יותר לעיכול, ועלול ליצור לחות ולהחליש את אנרגיית הטחול. חלב הבקר עלול גם לגרום לקשיי עיכול, שלשולים, ליחה וקשיי נשימה.
כמו כן, ישנם חוקרים הטוענים שנימצא קשר בין הזנת תינוקות בחלב פרה לפני גיל 4 חודשים לבין סוכרת נעורים, וזאת מפני שהנוגדנים לחלבון חלב הפרה נקשרים גם לחלבון שמופיע בתאי בטא שבלבלב.

5. חלבון מהחי- להמעיט בחלבון שמקורו באיברים פנימיים, בבשר בקר, ועוף ועל פניהם להעדיף חלבון מביצים אורגניות, מוצרי חלב עזים ודגי מים עמוקים.

הבשר עשיר בשומן רווי ובכולסטרול השוקעים בדפנות כלי הדם וגורמים לטרשת עורקים ולמחלות לב. בעלי החיים, המספקים בשר, מטופלים בחומרי ריסוס כימיים נגד טפילים שונים, אנטיביוטיקה למניעה ולטיפול במחלות, אוכלים מזון שרוסס בחומרי הדברה ומקבלים הורמוני גדילה ורבייה- כל אלו מצטברים בבשר.

אכילת בשר פוגעת במאגרי הסידן בגוף, מכיוון שהיא יוצרת חומציות בדם (לצורך איזונה נמשך סידן מהעצם) וכן בשל תכולת הזרחן והשומנים המגבילים את ספיגת הסידן מהמעי לדם. אכילת בשר גורמת ליצירת תוצרי פירוק חנקניים (פורינים), המצטברים ברקמות הגוף. חלק ממוצרי הבשר מכילים פוספטים וניטרטים הנחשבים מסרטנים, וחומרים הגורמים לריכוך שרירי הקיבה. האיברים שנפגעים במיוחד מאכילת בשר בכמות מוגזמת או באיכות ירודה הם לב, כבד וכליות. עם זאת, לעוף ולבשר יש גם צדדים חיוביים; הם נחשבים למזונות חשובים ויעילים מאוד בחיזוק צ’י ודם, ואינם מעלים את רמת הסוכר בדם. לפיכך, מי שבוחר, יכול לאכול בשר בכמות קטנה, לא כל יום, ורצוי ממקור אורגני.

6. מלח– להמעיט במלח בישול ולהעדיף מלח דל נתרן, זאת בגלל נטיית המלח להעלות את לחץ הדם. מבחינה סטטיסטית כמעט 60% מהאנשים עם סוכרת מסוג 2 לוקים בלחץ דם גבוה.

7. אלכוהול– עדיף להימנע מאלכוהול מכיוון ששתייתו מפרה את איזון הסוכר בדם אצל חולי סוכרת. בירות ויינות מתוקים מעלים את רמת הסוכר בדם, ולעומתם משקאות אלכוהוליים שאינם מכילים סוכר, מורידים את רמת הסוכר בדם, אם שותים אותם על קיבה ריקה או בסמוך לפעילות גופנית.

אם שותים כוסית יין יבש במהלך הארוחה או מייד אחריה, אין סכנה לירידת סוכר חדה (היפוגליקמיה). בסוכרת מסוג 2, אלכוהול גורם לשחרור מוגבר של אינסולין מהלבלב, ומפחית את ייצור הגלוקוזה על ידי הכבד. שני גורמים אלו מורידים את רמת הסוכר בדם מתחת לערכים הנורמאליים. השפעה זו יכולה לבוא לידי ביטוי גם כעבור מספר שעות.

שתייה כרונית ורבה של אלכוהול, גורמת לכבד שומני ובהמשך לנזק לכבד ולמערכת העצבים, ומאיצה תהליכי נוירופטיה פריפרית ואין- אונות. אלכוהול גורם להשמנה ולעליית טריגליצרידים בכלי הדם. לעומת זאת קיים גם צד חיובי-יין אדום יבש מפחית את הכולסטרול הרע (LDL) ומעלה את הכולסטרול הטוב (HDL).

קיים חשד שאלכוהול תורם להתפתחות סוכרת מסוג 1 , כיוון שבניסויי מעבדה נמצא שאלכוהול גורם לתהליך אוטואימוני כנגד תאי בטא עובריים,אך עדיין אין לכך עדות מוצקה.

לסיכום, לפני ששותים אלכוהול חשוב לדעת:

  •  להימנע מיינות מתוקים, ליקרים ומשקאות המכילים סוכר ומיצים. אלו מעלים את רמת הסוכר בדם ומכילים קלוריות רבות.
  • עדיף לשתות יין יבש בלגימות קטנות, במהלך הארוחה או לאחריה, אך בכל מקרה לא על קיבה ריקה.
  • להימנע מפעילות גופנית (כגון ריקוד או טיול ממושך) בסמוך לשתיית אלכוהול
  •  גם אם נראה שעשיתם כל מה שנידרש, בדקו סוכר בדם פעמיים או שלוש בהפרשים של כשעתיים, מחשש להיפוגליקמיה מאוחרת.
  •  אל תגיעו למצב של שיכרות. סימפטומים של שיכרות עלולים להסתיר סימני היפוגליקמיה מתקדמת כיוון שהסימפטומים דומים לעיתים בשני המקרים.
  •  מזונות מחממים- מכיוון שבבסיסה המחלה מכלה את ה-ין וגורמת לתופעות של חום כגון פה יבש, צמא למשקה קר ודופק מהיר. מומלץ להמעיט מאוד במזונות מחממים כגון: פלפל חריף ופלפל שחור, חזרת, חרדל, שום, בצל, ג’ינג’ר, קינמון, דג סלמון, בשרים, קפה, יין  ומשקות אלכוהוליים, חומץ ועוד.

    יש לך שאלה לאורון? השאר/י הודעה ונחזור אליך בהקדם

    מאשר/ת לקבל את הניוזלטר ואשמח לקבל 10% הנחה לקניה ראשונה!