דיאטה לסוכרתיים

מאובחנים עם סוכרת? תזונה בריאה, מאוזנת ונכונה יכולה לשפר באופן דרמטי את מאזן הסוכר בדם, להפחית את נזקי המחלה ולהיטיב את מצב בריאותכם ואיכות חייכם.

דיאטה לחולי סוכרת – לפני הכל, תפריט מותאם אישית

התפריט והתזונה לסוכרת שונים מאדם לאדם, ומומלץ לבסס אותם על נתונים אישיים כמו גיל, מצב בריאותי, משקל רצוי ואורחות חיים. עקרונות של תזונה בריאה ונכונה תקפים לאנשים רבים, אך אנשים עם סוכרת צריכים להקפיד גם על כמויות של פחמימות.

מה מותר לאכול לחולי סוכרת?

בתזונה לחולי סוכרת חשוב ומותר לצרוך מזון מגוון ומאוזן, שבו עושר של רכיבים תזונתיים. לאורך היום כדאי לאכול 2 פירות שונים לא מתוקים, ירקות בצבעים שונים אך בעיקר ירקות בצבע ירוק, מנה עיקרית שבה חלבון כמו דג, טופו או ביצה ניתן לאכול במתינות ובמידה שומנים בריאים, כדוגמת טחינה, שקדים, אגוזים ושמן צמחי.

להלן מספר דגשים נוספים:

  • עדיף לצרוך פחממות בריאות: דגנים מלאים. מנת דגנים מלאים יכולה להכיל כ-1 כוס לאחר בישול: אורז מלא, קינואה, כוסמת, שיבולת שועל מועשרת בסובין שבולת שועל, או 2 פרוסות לחם חיטה מלאה.
  • קטניות מכילות פחות פחמימות מדגנים, אך עדיין רצוי לא להרבות, ולהסתפק במנת קטניות המכילה כחצי כוס קטניות מבושלות כגון: טופו, פולי סויה, עדשים, מאש, חומוס, שעועית, ופול.
  • העדיפו דלעת על פני תפוח אדמה, ושלבו בארוחות שיש בהן פחממות גם חלבונים ושומנים. אלו מאטים את קצב כניסת הסוכר לדם.
  • פירות בעלי מדד גליקמי נמוך יחסית– גויאבה, פפיה, תפוח, אגס, תות, אשכולית, רימון, שזיף ואפרסק – כל אלו עדיפים על פירות בלעי מדד גליקמי גבוה (כמו בננות, ענבים, אפרסמון, אבטיח). כדאי לאוכל פרי אחד בכל פעם, בשילוב שקדים או אגוזים.
  • עדיף לאכול פרי ולא לשתות מיץ סחוט ממנו. המיץ נוטל מן הפרי את הסיבים התזונתיים, ומותיר את מרבית הפחממות, מה שמעלה את רמת הסוכר בדם.

ממה כדאי לחולי סוכרת להימנע?

  • מזונות "ריקים" – מזונות דלים בחלבון, ויטמינים, סיבים תזונתיים או מינרלים, כדוגמת ממתקים עתירי סוכר, משקאות קלים, מאפים עתירי בצק כדוגמת בורקס ומוצרי חיטה מקמח לבן, ואורז לבן.
  • מזון עתיר שומן עלול לתרום להשמנה ומעלה את התנגודת לאינסולין – מה שעלול להאיץ התפתחות של סוכרת או להחמיר סוכרת קיימת. על כן מומלץ להימנע ממזון שמכיל הרבה שומן וממזון מטוגן, ולהעדיף מזון שעבר צליה, אידוי, אפיה ובישול.
  • מזון מוכן או מהיר – פיצה, בורקס, מאפים, שניצלים, נקניקים והמבורגרים מעובדים ומוכנים, צ'יפס, פלאפל וכדומה.
  • מלח – עודפי נתרן אינם בריאים ומומלץ להפחית צריכה של מזון מעובד מלוח או עשיר בנתרן כדוגמת חטיפים, קרקרים, אבקת מרק, חמוצים קנויים, גבינות מלוחות ומזון מעובד.

תזונה נכונה לחולי סוכרת על פי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מסתכלת על הגוף כמכלול, ומציעה המלצות תזונה מותאמות אישית לכל אדם, ובפרט לחולי סוכרת. תזונה לחולי סוכרת, על פי הרפואה הסינית, צריכה להתאים לתפקודי האיברים הפנימיים השונים – ובמיוחד למערכות הטחול-לבלב, כבד וכליות- התאמת התפריט למטופל נעשית, אם כן, תוך אבחון מצב הטחול-לבלב, כבד והכליות, ובמטרה לחזק ולתמוך באנרגיה של מערכות אלו.

התפריט והתזונה המיטביים שונים מאדם לאדם ובמצב תזונתי רגיש כמו סוכרת חשוב מאוד לקבל תפריט מותאם אישית

דוגמה לצלחת יומית מאוזנת

צלחת יומית מאוזנת עוסקת בכמות הפחמימות, החלבונים והשומנים שעלינו לצרוך ביום.
כמות זו נמדדת באחוזים מתוך הכמות הקלורית המומלצת ליום.
ההמלצה הכללית לפיה נחלק את הצלחת היומית:
פחמימות מורכבות– 55%
חלבון – 20%
שומן– 25%

לצורך המחשה:
אישה הזקוקה ל- 1200 קלוריות ביום תצרוך: 660 קלוריות מפחמימות, 240 קלוריות מחלבונים ו- 300 קלוריות משומנים.
גבר הזקוק ל- 1800 קלוריות ביום יצרוך: 990 קלוריות מפחמימות, 360 קלוריות מחלבונים, ו- 450 קלוריות משומנים.

קבוצת הפחמימות המורכבות

מקבוצה זו מומלץ לאכול כ-55% מסך הקלוריות היומיות.
קבוצה זו כוללת את המזונות הבאים:
25% דגנים מסך הקלוריות היומיות: כוסמת, קינואה, גריסים, שיבולת שועל, אורז ארוך מלא, שיפון וחיטה מלאה ומוצריה כגון, לחם ופסטה מקמח מלא, קוסקוס מלא, תירס (מעט) .
25% ירקות, מסך הקלוריות היומיות (מומלץ לאכול בעיקר מדלי הפחמימות):
הירקות דלי הפחמימות הינם: חסה ערבית ומסולסלת, סלרי, ברוקולי, כרוב, כרוב ניצנים, כרוב סיני, כרובית, שעועית ירוקה וצהובה, קולרבי, מלפפון, בצל ירוק, עירית, שום , פטריות שיטאקי ושמפיניון, פטרוזיליה, כוסברה, שומר, פלפל מתוק, עולש, צנון, עגבנייה, תרד, אצות, חציל, אספרגוס, במיה, כרישה, קישואים, לפת, בזיליקום.
הירקות עתירי הפחמימות הנם: תפוח-אדמה ותפוח-אדמה ירושלמי, סלק אדום, גזר לבן, בטטה, גזר.
5% פירות מסך הקלוריות היומיות: משמש, פפיה, אפרסק, אשכולית, קיוי, תפוח ירוק חמוץ, דובדבנים, לימון, גויבה, אגס, שזיפים, תות שדה, תות עץ, אוכמניות, תפוז, קלמנטינה.
רצוי לאוכלם עם מעט שקדים טריים על מנת לעכב את כניסת הסוכר לדם.
הערה: פירות וירקות עתירי פחמימות אינם אסורים, אך מאלו רצוי לאכול מעט ועם קליפתם.
את הירקות מומלץ לאכול מבושלים ובתוספת מנת חלבון או שומן.
בכל מקרה, חשוב למדוד את רמת הסוכר שעתיים לאחר הארוחה, ובמידה ורמת הסוכר גבוהה, יש להוציא את המזון "החשוד" בארוחה הבאה ולבדוק שוב את רמת הסוכר. כך יש לנהוג תמיד כשרמת הסוכר גבוהה, אך יחד עם זאת יש לזכור, שרמת סוכר גבוהה יכולה להיות קשורה גם במתח נפשי או במצב דלקתי בגוף.

קבוצת החלבונים

מקבוצה זו מומלץ לאכול כ-20% מסך הקלוריות היומיות.
קבוצה זו כוללת את המזונות הבאים:
10% חלבון מהצומח מסך הקלוריות היומיות: טופו, סויה, שקדים ואגוזים, שעועית יבשה,שעועית מש, שעועית אזוקי, עדשים, חומוס, פול.
10% מהחי מסך הקלוריות היומיות: מוצרי חלב, ביצים, דגים, עוף ובשר.

קבוצת השומנים

מקבוצה זו מומלץ לאכול כ-25% מסך הקלוריות היומיות.
קבוצה זו כוללת את המזונות הבאים:
שמן צמחי כגון קנולה, זית, תירס, חריע, סויה, שומשום וכו'. אבוקדו, זיתים, חמאה, מיונז, טחינה, בוטנים, אגוזים וגרעינים.

סיבים תזונתיים וחשיבותם

סיבים תזונתיים מהווים את מבנה השלד בצמחים, משמשים לאגירת פחמימות ונמצאים בירקות, פירות ודגנים מלאים.
אלו הן היתרונות של אכילת סיבים תזונתיים:

  • בפחמימות, הנאכלות עם סיבים תזונתיים כגון ירקות ודגנים עם קליפתם (אורז מלא,חיטה מלאה וכו'), הסוכר נספג לדם באופן הדרגתי ולא חד ומהיר, קטנה הפרשת סוכר בשתן וניתן להפחית את מינוני התרופות.
  •  לסיבים תכונה של ספיחת נוזלים ולכן הם מתנפחים, משפרים את תנועת המעיים ומקלים על עצירות.
  •  אכילת מזונות עתירי סיבים נותנת תחושת שובע ומלאות ,ובכך מקטינה את כמות המזון בארוחה.
  •  סיבים תזונתיים מקטינים הצטברות שומנים בכלי הדם.

בעולם ישנן דוגמאות לעמים ,שאוכלים תזונה עתירת סיבים ,ואחוז חולי הסוכרת בעמים אלו נמוך מאוד. ניתן לראות זאת במדינות כמו פקיסטן, תימן, אפריקה ועוד.
אחת הדוגמאות הבולטות היא במדינות אנגליה ודנמרק , אשר נמנעו מאכילת קמח לבן בתקופת מלחמת העולם השנייה מטעמי חיסכון (הפרדת הקליפה מהגרעין הנה תהליך המייקר את מחיר הקמח),
ובתקופה זו חלה ירידה של כ-50% בתמותה מסוכרת.
ההמלצה כיום לאדם מבוגר בריא היא צריכה של 20-35 גרם סיבים ליום, תלוי במשקל הגוף.

התפריט והתזונה לסוכרת שונים מאדם לאדם, ומומלץ לבסס אותם על נתונים אישיים כמו גיל, מצב בריאותי, משקל רצוי ואורחות חיים

תזונה לסוכרת וטיפול טבעי תומך

הנחיות התזונה שמציעה הרפואה הסינית לחולי סוכרת משלימות את אילו המקובלות בעולם המערבי ובתפיסה הרפואית הקונבנציונלית. הרפואה הסינית מציעה, נוסף על דיאטה לסוכרתיים, גם טיפול תומך באמצעות דיקור, וצמחי מרפא. צמחי המרפא של נטורל סין מפחיתים את רמת הסוכרת בדם ומסייעים לשמור על רמות סוכר מאוזנות לאורך זמן. הדיקור וטיפולי המגע תומכים באיזון רמת הסוכר בדם ובאיזון האנרגיה במערכות הגוף החשובות: כליות, כבד וטחול-לבלב. הדיקור מסייע גם בהרפיית מתח, הפחתת חרדה ושיפור זרימת הדם לגפיים.

אם אתם מאובחנים עם סוכרת או מצויים במצב של טרום סוכרת או השמנת יתר, פנו אלינו עוד היום להתאמת תפריט אישי בריא ומאוזן שיסייע לכם לשמור על בריאות תקינה ואיכות חיים טובה.

שאל את המומחה! השאר/י הודעה ונחזור אליך בהקדם

שאל/י את המומחה! השאר/י הודעה ונחזור אליך בהקדם

מאשר/ת לקבל את הניוזלטר ואשמח לקבל 10% הנחה לקניה ראשונה!